ARS SACRA
2024. szeptember 14-22. „Az igazság békét teremt” (Iz 32,17)
Ars Sacra Fesztivál  •  séták  •  hírek  •  média  •  vers  •  kapcsolat huen

Diákok a magyar szakrális örökség őrzésében

Ars Sacra Fesztivál | 2014 | #kiállítás
2014. szeptember 22-26. | 8:00-20:00 óra
Zsámbék KSZJ Iskola
2072 Zsámbék, Zichy tér 3. | térkép
A Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet már második éve rendezi meg a "Diákok a szakrális örökség védelmében" pályázatát. A kiállítás a 2014-es pályázatokat http://www.kpszti.hu/a_diakok_a_magyar_szakralis_orokseg_orzeseben_cimu_palyazat_eredmenyei_2014 mutatja be. A kiállítás 2014. szept. 18-án, csütörtökön nyílik és az Ars Sacra Fesztivál munkanapjain látogatható.

 
|
Kiállítás megnyitó 2014. szept. 18. 18.00

A KPSZTI által szervezett tanulói verseny munkáinak kiállítása.
KAPCSOLAT
www.kszj.hu
"Úton lenni" jó!
2014. szeptember 20.
Fót
Nyitott Templomok Napja
"Úrnapi oltárok és virágszőnyegek díszítése Kismaroson" időszaki kiállítás
2014. szeptember 26.
Kismaros
#kiállítás
Az Atya nyitott háza
2014. szeptember 20.
Nagymaros
Nyitott Templomok Napja
Budavári Kamarazenekar hangversenye
2014. szeptember 20.
Fót
Nyitott Templomok Napja
LUMEN DI LUMEN Apor Vilmos Katolikus Főiskola Vác
2014. szeptember 25.
Vác
#kiállítás
Zenés dicsőítés a Noé Bárkája Zenekarral
2014. szeptember 20.
Százhalombatta
Nyitott Templomok Napja

BESZÁMOLÓ

A zsámbékon rendezett kiállítást Kuslits Kata nyitotta meg, a következő szavakkal:
 
Szeretettel köszöntök mindenkit a „Diákok a magyar szakrális örökség őrzésében” című pályamunkák kiállításán.
 
Akik már végigsétáltak a tablók előtt, látták, hogy a magyarországi szakrális kisemlékek felkutatása, bemutatása, épségének helyreállítása volt a pályázók feladata. Bármennyire is szeretném, ha megismernék azt a munkát, amit a diákok végeztek, mégis úgy döntöttem, nem fogom a pályázatokat ismertetni, nem fogom a program eredményeit, pedagógiai, művészeti, szociális értékeit ecsetelni.
Most a Szakrális Művészetek ünnepén azt kérem önöktől, mélyedjenek el az alkotásokban, nyissák ki a szívüket, úgy közelítsenek. Szeretném, ha megéreznék, hogy míg a fiatalok egy szakrális tárggyal foglalatoskodtak, részesei lettek egy szakrális folyamatnak. Kérem, ne engedjék, hogy az elsőre szembeötlő hiányosságok elvegyék a kedvüket! Tegyék túl magukat azon, hogy a felmérések, ceruza vagy akvarell vázlatok sokszor ügyetlenek, az apróbetűs esszék nehezen silabizálhatók, s a tablók kivitelezése is sokszor hagy némi kívánnivalót maga mögött.
Úgy közelítsenek a bemutatott anyaghoz, mint ahogy az anyák fogadják május első vasárnapján gyermeküktől a pirosra színezett papír-szívbe rajzolt önarcképet:
fogadják úgy, mint egy vallomást. Vallomást gyermekeink világáról, vallomást Istenükről. Ha így néznek, csodát fognak látni. Engem megrendített néhány dolog.
A Váci Piarista Gimnázium diákjai egy kis Árpád-kori templomot vettek pártfogásukba, melynek már a falai sem állnak. Ha bármelyikünk elsétál az ordaspusztai dombtetőre, lehet, hogy csak szertehagyott kőtömböket talál itt-ott a fű között. A diákok azonban kihúztak egy zsinórt kőről-kőre haladva, összekötve az egykor volt falak elemeit, mindaddig, amíg kirajzolódtak a majd’ 800 éves kápolna terei. S mikor apró mécsesekkel körberakták a mára láthatatlan falak vonalát, varázslat történt. A gyerekek beléphettek a fénnyel rajzolt, fantáziájukban újraépített templomba, ki-ki a magáéba. A kápolna tornyának magasát a szentély helyén a templom szívéből nőtt terebélyes fa jelölte ki. Múlt és jelen összeért, templomépítővé váltak a diákok. Személyesen érintett, elszánt építőkké. Érthető, hogy azonnal ásót akartak ragadni, hogy lefejtsék a falszerkezetről a felrakódott talajt, hogy láthassák, a föld alatt lévő épület olyan-e, mint amilyet a fantáziájuk teremtett.
 
A mi Istenünk türelmes. Vár ránk.
Megvárja indulásunkat, – óvón betakarja sebeinket, mindaddig, míg felnövünk, s elbírjuk fájdalmas gyógyulásunk.
A mi Istenünk engedi, hogy megpillantsuk Őt.
 
A Budafoki Szent Péter és Pál kápolna falai majd’ 300 éve állnak ugyan, de a templom évek óta zárva van. Két eltökélt fiatal leány a Szent Margit Gimnáziumból, elérte, hogy bejussanak az épületbe. Fotókat készítettek, beszéltek a plébánossal, levéltári kutatásokat végeztek, írtak, rajzoltak. Aztán egyik reggel friss élénkpiros és kék grafiti- firkát pillantottak meg a templom oldalán: – Ki csúfította el így az ő kápolnájukat? Ki s miért tehetett ilyen gyalázatot? A lányok ebben a pillanatban involválódtak igazán a kápolna-védő programba! A templom az övék, s ők megvédik a romboló kezektől. Ne gondolja senki, hogy fellobbanó haragjuk csupán szalmaláng volt! Azonnal módszert váltottak: haragtól fűtötten elrohantak a helyi főépítészhez, vele és a plébánossal bejárták a helyszínt, templomi gyűjtést szerveztek a kápolna víztelenítésére, dréncsövezésre. Elindult a lavina: mára a fő problémák megoldódtak, a templom körül bibliai játszótér van és rendezett terepviszonyok. A gyönyörű kis barokk templom állandó nyitva-tartását nem tudták ugyan elérni, de legalább a templomajtóra került egy kukucskáló! Aki kíváncsi a belső térre, beleshet.
Húsvét előtt azonban kinyittatták a templomot: osztálytársaikkal olyan misztériumjátékot adtak elő, amelynek minden állóképe a bűnbe esett ember szenvedéséről szól ugyan, de a feltámadásban való hitről tanúskodik. A fiatalok hite és művészete újra szentelte a teret.
 
A mi Istenünk nem akarja, hogy bajunk essen
A mi Istenünk nem akarja az ukrán háborút,
s hogy hajléktalan emberek kartonlapokon aludjanak.
A mi Istenünk megújítja a föld színét-
újrateremti a szívünket, hogy mindenki beleférjen,
A mi Istenünk velünk akar élni.
 
Krisztus szenvedéséhez egészen közel jutottak a Fóti Ökumenikus Iskola tanulói, mikor a templom köré épített, pusztulásnak indult stáció-házikókban lévő sérült képekkel kezdtek foglalkozni. Tanáruknak az volt a célja, hogy a diákok ne tartsák az örökségvédelmet fennkölt dolognak, hanem bátran és kreatívan vállaljanak felelősséget környezetükért: a csoportok szimultán dolgoztak a keresztúti domborművek színvázlatain. Addig-addig rajzolták Krisztus hajlott hátát, Mária ölelő karját, színezték az ácsorgó emberek ruháját, míg belelátták a képbe saját magukat is; mindaddig, míg a szívük ezer kérdése, panasza megfogalmazódott. A keresztúti állomásokat saját életük, tapasztalataik fényében vizsgálták meg. Az egyes szám első személyben kimondott vallomásokat, kérdéseket új képi nyelven írták le: saját testüket, környezetüket, élethelyzeteiket használva erre készítettek fotókat a keresztút állomásainak megfelelően. Döbbenten vették észre, hogy mindaz, amiről azt gondolták, csupán történelem s nincs semmi közük hozzá, új megvilágításban, áthelyezett nézőpontból megragadta őket, lelkük legmélyéhez szólt. Különös fotókat készítettek a domborművekről úgy, hogy a fény irányát és erejét ők szabták meg. A gipsz Mária arca markánsabbá vált, olykor a szenvedés ráncai anyjuk mimikáját idézte. Megszerették a fénnyel való munkát. Holnapután, a templomok éjszakáján élő fényfüzérrel kötik majd össze a négy fóti felekezet templomát. Minden apró mécses egy világító betű lesz a szeretethimnuszból, s ezek sorban meg is zendülnek majd: a négy felekezet jelenlévő hívei – szépen egymásután – legszebb zsoltáraikat éneklik.
 
Én Istenem, te kibírtad a sötétet –
én félek. Mint a szarvas hűs forrás után, úgy vágyom bíztatásod. Rejtekbe bújva hallgatom, hogy kegyelmet adsz annyi keserves szégyen után is –
Szeretlek. Én ragyogó Istenem!
 
Az utak mentén felállított, megcsonkított kőkeresztekre a kazincbarcikai diákok lettek figyelmesek. A battonyaiak még a szántóföldek barázdái között, vagy a kiemelkedő halmok tetején is találtak elhagyatott feszületeket, pléhkrisztusokat.
 
A Jászapáti és a Zsámbéki iskolások a temetőt járva tették fel kérdéseiket. Ki és miért állította e kereszteket? Egyetlen ember hálából, vagy egy falu közössége történelmünk valamelyik magyar- vagy vallásellenes korszakában jobb időkért könyörögve? Fotóztak, rajzoltak, vizsgálódtak. Vízelvezető árkot ástak, bokrot metszettek, újra festették a lekopott feliratokat, rendbe tették volt tanáraik sírját, megmintázták a képoszlopokban rejlő Babba Máriákat, restaurátorok tanácsai szerint kezelték a víz mállasztotta köveket. Felkutatták és megkérték a keresztállító öregeket, hogy meséljenek. A kérdések során családok története göngyölődött fel, s a haza történelmével összefonódó sorsok. Az övék, a régieké, akik megszállással, csecsemőhalállal, pestissel küzdöttek, vagy hálát adtak a frontról hazatérő apáért, leprából, bűnből való gyógyulásért, megtérésért. Megrendítően bizonyítják ezt a diákok készítette riportfilmek, melyek végül is az Isten és az ember legbensőségesebb egymásrautaltságát mutatják fel. Kiderült például, hogy a Battonya környékén felállított Balta-kereszt tövében írta József Attila a Lázadó Krisztus című versét, ami miatt először fogták őt perbe sajtó útján elkövetett istengyalázás vétsége címén. A költő nyílt válaszlevélben védekezett: lázadó szavai – Istenhez forduló hiteles vallomás. S mikor a pályázó gyerekek megtudták, hogy József Attila éppen annyi idős volt ekkor, mint ők most, lassacskán egymásra kopírozódtak a képek: a diákoké, a 17 éves József Attiláé, s a megfeszített Krisztusé.
Az idő kitágul, a test új szépséget nyer, a sors új távlatokat kap.
Ha nem hiszik, nézzék meg!
Nézzék meg Beke Mari tanítványainak rajzait, különösen jól látszik mindez azokon a fényképeken, ahol a diákok kezükben tartják munkáikat. Nézzék meg a gyerekarcok vonásait, s az általuk festett Krisztus-arcot! Megható a hasonlóság!
 
Az én keresztre feszített Istenem nem mozdul innen, amíg én is itt vagyok.
Keresztre szegezve vár, mert nélkülem nem akar feltámadni.
Egészen közel jön hozzám, mert kellek neki – mert szereti az én életemet.
Az én fajtámból való, én pedig az övéből.
Ő ember, én pedig szinte Isten.
Hogy megízlelhessem az istenséget, ő kér könyörögve:
„emésszétek fel lényegem,
hogy éhségtek megértsem!” (Pilinszky)
 
Hölgyeim és uraim! Ez itt szakrális kiállítás.
Fogadják szeretettel!
További képek
zsambek

 
Online program feltöltésAlapítványLetöltésekBeszámolókFilmArchívumPartnerekTámogatókAdatvédelem